Mínové polia v Chorvátsku

'Počuli sme, že Američania skúšali v utajenom projekte vyvinúť niečo podobné. Vyzerá to však, že nám sa to podarilo skôr.' Keď to vedec Mateja Janes zo Záhrebskej univerzity povedal pre Croatian Times, myslel na nášľapné míny.

Presnejšie na včely, ktoré naučil vyčmuchať TNT na diaľku 4500 m. Ponachádzať všetky nášľapné míny na Balkáne je dodnes problém. Jedným z takých miest sú chorvátske hory nad prímorským letoviskom Starigrad. S Ipľom sme sa tam vybrali.

Smer juh

Je apríl 2015. Hory sú pod snehom a my chceme na trek. Pohľad nám na mape teda kĺže nižšie. Chorvátsko, pohorie Velebit, Národný park Paklenica.

V noci o tretej vyráža Ipeľ z Turčianskych Teplíc, po piatej ma nakladá v Dúbravke. Chorvátska diaľnica je post-apokalypticky prázdna. Neuveriteľný pohľad a na Ipľovom aute aj zážitok z jazdy. O jedenástej parkujeme pred kaňonom Mala Paklenica.

roklina Mala Paklenica

Raj herpetológov

vretenica Vipera ammodytes

Je príjemne teplo. Do kaňona vchádzame v dobrej nálade. Mala Paklenica je exponovaná roklina, miestami sa treba pridŕžať rukami. Zábavné na tom je, že je plná zmijí. Vretenica Vipera ammodytes má rožtek na nose. Pri úteku hlasno syčí. Aj tak ale dávame pozor, kam kladieme ruky.

Ipeľ chce jednu chytiť a odfotiť sa s ňou. Našťastie od plánu upúšťa. O dva dni neskôr sa od pracovníkov Horskej záchrannej služby dozvedáme, že na rozdiel od našich vreteníc majú tieto viac jedu, alebo jedovatejšieho jedu. Vraj dokážu zabiť aj zdravého muža. Ak by ju Ipeľ chytil, o jeho pohlaví ani o zdraví by nebolo pochýb.

Smädní a odlúčení

V rokline je sucho. Žiadny potok ani studnička. Voda sa dá nabrať v jaskyniach. Pod kvapľami sú nádoby z PET fľaší, odtiaľ si treba odliať a nádobu položiť späť na miesto, aby voda nakvapkala pre niekoho ďalšieho.

Veľa ľudí tam nie je. Francúz, ktorý roklinou schádza, bude až do zajtrajšieho večera jediný, koho stretneme. Do Malej Paklenice neradno chodiť v lete. Od konca mája do konca septembra tam hory človeka upečú zaživa.

Ako na Kriváň

Rozcestník nad Malou Paklenicou

Cieľom prvého dňa sú Ivine vodice. Nie je to dedina, je to turistická útulňa hlboko v lesoch nad roklinou. Prichádzame tam okolo šiestej. Štartovali sme v nadmorskej výške 0 m, spať budeme v 1250 m. Takéto prevýšenie zodpovedá výstupu na Kriváň.

Útulňa je čistá, pekná, má studňu, spíme na hornom poschodí. K dispozícii sú erárne penové karimatky. Hrejeme si guláše z Lidla na plynovej kartuši, kúrime si v piecke. O deviatej padáme. V noci je poriadna kosa, spacáky máme letné. V tejto nadmorskej výške ostrovčeky snehu napovedajú, že v noci teplota klesá k nule.

Pozor, míny!

Ráno pokračujeme hore na hlavný hrebeň. Cca 300 výškových metrov máme do hodiny zmáknutých. Všade plno snehu. To sme v apríli v Chorvátsku nečakali. Zo snehu trčí tabuľka. V chorvátčine, angličtine a nemčine oznamuje, že turistický chodník vedie mínovými poliami. Odmínovaný je len pár metrov zľava a sprava.

Kocháme sa výhľadom na more a pokračujeme po hrebeni. Neskôr v snehu strácame chodník aj značku. Od mora prichádza hustá hmla a strácame už aj orientáciu. Nevieme určiť ani sever. Asi hodinu blúdime po miestach, kde pred 20 rokmi lietadlá zhadzovali kazetovým systémom nášľapné míny. Juhoslovanskí politici ich kúpili od Britov a počas občianskej vojny ich rozsievali po celom západnom Balkáne.

Po hodine si spomínam, že v ruksaku nosím buzolu. V bielej tme, ktorá nás obklopuje, určujeme svetové strany. Na mape následne hľadáme, ktorým smerom sa máme vydať, aby sme preťali turistický chodník z hrebeňa. Chodník sa volá Lipa staza, čo znamená niečo ako Pekný chodník. Pomenovať ho musel nejaký vtipkár. Zostup je veľmi strmý a náročný.

K večeru prichádzame do oblasti s horskými chatami. Je to vlastne horná časť kaňonu Velika Paklenica, známejšieho brata včerajšej Malej Paklenice. Nachádzame Planiniarski dom, čiže chatu s obsluhou.

Ukecali nás

Oblusluhujú tu dve baby. Jedna je šéfka, druhá je jej podriadená. Majú niečo pod 30 a sú zo Zadaru. V horách len pracujú. Pýtajú sa nás, kam ideme. Odpovedáme, že kaňonom dole do Starigradu. Vraj to do zotmenia nestihneme, že musíme prespať. Ukecali nás.

Chata má tri izby. V jednej sú zložení horskí záchranári. V druhej je mladý pár - chlapec a dievča. Viac ako 20 nemajú. Dievča je tehotné, k nim spať ísť nemôžeme, nech majú pokoj. Šéfka a jej pomocníčka nakoniec určujú, že spať budeme spolu s nimi. Ukecali nás.

Prezliekame sa, objednávame si večeru, pivo a fľašu rakije. Sadáme si za jeden stôl - šéfka a jej pomocníčka, chlapec, tehotné dievča, horský záchranár, starý mlčiaci dedko zo susedstva a my dvaja Slováci. Počúvame z tranzistoru zápas dvoch futbalových klubov zo Záhrebu. Fľaša nám vydrží do polnoci.

Euro, naša mena

Ráno nám záchranár pripravuje raňajky na revanš za večerné pohostenie. Dosť prší, chlapec je už dole v Starigrade na nákupe. Vyrážame aj my. Roklina Velika Paklenica je parádna. Tečie ňou potok a celkovo je tam príjemný vlhký vzduch.

V strede kaňonu sú v kameni vytesané priestory, kde mala pod zemou zasadať Titova vláda, keby vypukla tretia svetová. Celkovo ten Titov režim bol dosť paranoidný a militatný. V kombinácii s nacionalizmom ideálna výbušná zmes, ktorej pozostatky strašia v horách dodnes.

Schádzame dole. Stretávame chlapca z našej chaty ako práve parkuje staručké auto s nákupom. Berie nás k nášmu autu na parkovisko k Malej Paklenici. Svieti mu kontrolka paliva. Na benzín nechce. Keď vystúpi, aby nám vytiahol batohy z kufra, nechám mu na palubnej doske 20 eur. Ktovie ako sa s dievčaťom a dvojročným potomkom dnes majú...

Sledujte ma aj na Instagrame: valec_in_kayak
Fotky z expedície si vo fotofilme môžete pozrieť aj tu:

Tomáš Velecký

Nesedím pred telkou, sedím v kajaku.Nechodím do krčmy, chodím do hôr.Nefičím na imidži, fičím na bajku. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné